Úvod do PPC reklam: výhody, cílovka a jak na to?
Narážíte neustále na zkratku PPC, ale tak úplně nevíte, co si pod ní představit? Pak jste se k tomuto článku proklikali naprosto správně. Ostatně právě tajemství úspěšného prokliku je naším dnešním tématem.
PPC = Pay per Click
Zkratka PPC vychází z anglického pay per click, tedy platba za kliknutí. V praxi to znamená, že platíte za každé kliknutí na vaši reklamu namísto jejího pouhého zobrazení. Jakožto inzerent tudíž zaplatíte za každého uživatele, kterého vaše reklama zaujala natolik, že se díky kliknutí v internetových vyhledávačích a na dalších stránkách dostal na váš web.
Jsou PPC reklamy pro mě?
Naše odpověď je v 90 % ano. PPC reklamy jsou nejrychlejším a často i nejvýhodnějším řešením, jak dostat potenciální zákazníky na váš web či e-shop a stejně tak v případě, kdy chcete získat větší návštěvnost svých stránek. Hlavní cíle PPC reklam mohou být různé, ať už je to zvýšení příjmů z objednávek na e-shopu či počet zobrazení při budování vašeho brandu.
V čem jsou PPC reklamy výhodné?
Rychlé a přesné
PPC reklamy se po jejich spuštění začnou rychle zobrazovat, čímž nabízí v poměrně krátkém časovém úseku zviditelnění stránky, zvýšení návštěvnosti a příchod relevantních uživatelů. PPC také umožňují velmi konkrétní zacílení, například na nejčastěji vyhledávané dotazy, produkty, či na vybranou věkovou skupinu, pohlaví nebo lokalitu.
Snadno měřitelné
Výsledky PPC reklam se dají snadno a pravidelně vyhodnocovat. Na první pohled lze vidět, kolikrát se daný inzerát zobrazil a kde, kolikrát bylo na reklamu kliknuto, kolik proklik stál peněz a na kolik reklama celkově vyšla.
Kontrola nad rozpočtem
S tím se pojí také schopnost mít rozpočet reklam po celou dobu pod kontrolou, jelikož lze nastavit řada různých limitů. Díky správnému zacílení inzerce lze navíc náklady do reklamy snížit. Nabídnutá cena za proklik totiž soutěží s ostatními nabídkami na principu dražby, tudíž inzerát s nejlepší kombinací nabízené ceny, míry prokliku a využití klíčových slov vyhrává a nemusí to být nutně kampaň s největším budgetem.
Flexibilní vůči úpravám
Nastavení kampaní PPC reklam je lehce upravitelné, a to téměř kdykoliv po jejich spuštění. Kromě samotného znění reklamy, lze upravovat i typy kampaní, jejich cílení a rozpočty.
Texty ve vaší režii
Text inzerátu tvoříte u tohoto typu reklam přímo vy. Můžete si tak sami rozhodnout, co chcete, aby se uživatelům zobrazovalo. K reklamě je možnost také přiložit obrázek či nahrát video.
Jaký je rozdíl mezi PPC a SEO?
Ačkoliv oboje přivádí na web návštěvníky a potenciální zákazníky vyhledávající konkrétní služby či výrobky, existuje mezi nimi jeden zásadní rozdíl. PPC reklamy cílí stejně tak na klíčová slova, akorát se jedná o placený nástroj, který je vyhledávači protěžován a PPC reklamy se proto zobrazují nad výsledky neplaceného vyhledávání. Tím pádem ale také potřebují neustálý přísun financí, protože jakmile přestanete do PPC investovat, reklama se vypne a přestane se zobrazovat. Zatímco SEO, tedy optimalizace pro organické vyhledávání, funguje i bez reklamy. My proto doporučujeme oba nástroje kombinovat.
Kde mohu PPC reklamy používat?
PPC reklamy se v českém prostředí nastavují nejčastěji prostřednictvím Google Ads a Sklik. Google Ads je globální PPC systém společnosti Google, který umožňuje umístit reklamy do vyhledávání nejenom Googlu, ale také celé sítě partnerských webů po celém světě. Sklik je naopak lokálním PPC systémem společnosti Seznam, který umožňuje umístit reklamu do vyhledávání Seznamu a sítě partnerských webů především v České republice. Reklamy se v jednotlivých typech vyhledávačů zobrazují podle typu kampaní, které jste u inzerce zvolili. Těch je celá řada, proto jsme pro vás vybrali pár těch nejčastějších.
Dostaňte svůj web díky PPC reklamám na přední příčky ve vyhledávání. Společně zvýšíme návštěvnost vašich stránek a přivedeme vám nové zákazníky.
Chci nové zákazníkyJaký typ kampaní mám zvolit?
Kampaně ve vyhledávací síti
Tento typ kampaní se zobrazuje ve vyhledávačích ve formě běžných textových inzerátů ukazujících se nad neplaceným vyhledáváním a označených štítkem reklama. Inzerát se uživateli zobrazí tehdy, pokud odpovídá vyhledávanému klíčovému slovu, které jsme do kampaně zadali.
Kampaně v obsahové síti
Jinak řečeno tzv. bannery neboli reklamy jak textové, tak grafické, které se zobrazují na stránkách v partnerské síti daného nástroje. Zobrazení na konkrétně zaměřených webech se pak určuje právě prostřednictvím cílení skrze klíčová slova, zájmová témata, chování apod.
Remarketing
Remarketing je možnost nastavit reklamy s cílením na ty uživatele, kteří již dříve web navštívili či již zakoupili produkt nebo službu na e-shopu. Jedná se o velmi účinnou strategii, kterou doporučujeme zařadit každému, kdo využívá PPC reklamy.
Produktové kampaně
Výhodný typ kampaní pro e-shopy, kdy podoba inzerce vzniká automatizovaně na základě zdroje dat – obrázek, produkt, název, cena, jméno prodejce atd. Tyto reklamy se mohou zobrazovat například na srovnávačích cen jako je heureka.cz a podobných.
Existují vůbec nějaké nevýhody PPC reklam?
Samozřejmě, že ano. Jedná se o placený kanál, tudíž pokud má fungovat, musí být finančně dotovaný. Z tohoto hlediska je dlouhodoběji udržitelnější například obsahový marketing, do kterého se nemusí investovat neustále. PPC reklamy pak mají další problematický bod v tom, že aby byly efektivní a jejich strategie účinná, je zapotřebí vědět, jak na to. Je důležité znát nástroje Google Ads a Sklik, je potřeba si udržovat přehled v novinkách reklamních systémů, které přicházejí každý den a stejně tak je potřeba mít čas a umět pravidelně vyhodnocovat výsledky a podle toho reklamy upravovat. PPC reklamy totiž mohou být úspěšné pouze tehdy, pokud vám budou vynášet více, než do nich budete dávat.
Pokud se nyní chcete do světa PPC po přečtení článku vrhnout, existují dvě cesty. Tou první je absolvovat odborné školení (a pravděpodobně ne jedno), které vám tajemství prokliků odhalí do detailů. Anebo můžete svěřit inzerci odborníkům, které máme my v Grapefruitu. Rádi vám pomůžeme a společně vymáčkneme z vašich PPC reklam maximum.