7 chyb, které pohřbí váš newsletter
E-mailing je šikovný kanál online komunikace, který se hodí snad pro úplně každého, kdo nabízí službu nebo produkt. Rozesíláním newsletterů totiž nejenom oslovujete potenciální zákazníky, ale především udržujete kontakt s klienty, které jste již získali. A ať už budete příjemce informovat o novinkách, slevách či čemkoliv jiném, je potřeba to dělat jak jinak než efektivně. Společně se proto podíváme na nejčastější chyby, které mohou tento ideální nástroj pro neinvazivní marketing úplně pohřbít.
Kvalitní databáze je základ
Získat dlouhý seznam e-mailových adres se může na první dobrou zdát jako parádní věc, ale i v e-mailingu vede kvalita nad kvantitou. Z hlediska podmínek GDPR je potřeba udržovat databázi pouze těch, kteří se k odběru skutečně přihlásili, a to ne skrze skryté tlačítko ale vědomě. Zároveň nemá smysl zasílat newsletter těm, kteří o něj po přihlášení se nejeví zájem, vaši poštu si neotevírají a nijak na ni nereagují. Databázi proto nezapomeňte pravidelně promazávat a aktualizovat. Neméně důležitou součástí je pak také práce s údaji o odběratelích newsletterů. Jedná se o vašeho zákazníka a co konkrétně koupil? Jak se do vaší databáze vlastně dostal? To vše vám může pomoci získat potřebná data, podle kterých lze následně strategii rozesílek segmentovat.
Přemýšlejte nad frekvencí
Pokud nemáte nic důležitého, co byste mohli klientům předat, raději nic nepište. Nejhorší pošta je totiž ta, která je naprosto nic neříkající a ještě několikrát do týdne. Všeobecně proto platí, že newsletter by se neměl posílat častěji jak 1x týdně. Pro udržení se v paměti zákazníka je ale naopak dobré zasílat newsletter minimálně jednou měsíčně. Vhodná frekvence se tak může lišit podle typu podnikání. Doporučujeme proto e-maily zasílat ve chvíli, kdy se u vás děje něco nového, co není všední záležitostí. Od častosti novinek nebo speciálních akcí pak odvozujte frekvenci rozesílek.
Personalizujte správně
Personalizace je základ úspěšného e-mailingu. Příjemce ocení, pokud zpráva bude začínat oslovením a jehož obsah bude pro jeho osobu relevantní a hodnotný. Při automatické personalizaci, kterou některé e-mailingové nástroje umožňují, si ale dejte pozor na špatná oslovení. Ta by měla být vždy gramaticky správně, a to v 5. pádě. (Dobrý den Jano apod.) Rozhodně není na škodu jména občas zkontrolovat. Bacha si dejte i na mužský/ženský rod sloves a přídavných jmen. Předejdete tak zbytečnému trapasu.
Pište hezky česky
E-maily s překlepy nebo pravopisnými chybami asi nebudou úplně nejlepší vizitkou pro vás a vaši firmu. Zkontrolujte si proto raději pravopis například ve Wordu a texty po sobě i několikrát čtěte. Ideálně dejte email ke kontrole někomu dalšímu, protože autor ne vždy vidí vše, co je v textu špatně.
Buďte se svými zákazníky v pravidelném kontaktu a informujte je o vašich novinkách. Pomůžeme vám rozjet e-mail marketing tak, aby měl šťávu.
To potřebujiBacha na spamové chytáky
Největší hrozbou je složka spamů, ve které se váš e-mail ztratí navždy, a rozesílání newsletteru se tak stane zbytečnou prací. Vyvarujte se proto spamovým chytákům, jako je například psaní capslockem, zvětšování fontu písma v částech emailu, příliš mnoho obrázků či snad dokonce e-mail tvořený jenom z obrázků a videí. Nezapomeňte nad těmito body přemýšlet i při psaní samotného předmětu e-mailu. Ve spamech také často končí e-maily s předmětem obsahujícím slova „zdarma“ nebo třeba „sleva“. Záleží ale na nástroji, který k rozesílce využíváte. Specializované e-mailingové nástroje mají tyto problémy více pohlídané a nemusíte se proto spamových chytáků tolik bát.
Neskrývejte možnost se z odebírání odhlásit
Chápeme, že nikdo nechce, aby se mu čísla odebírajících snižovala, ale měli bychom být vůči našim zákazníkům kolegiální a umožnit jim se z newsletteru kdykoliv odhlásit. Pokud bude muset příjemce odhlášení složitě hledat na vašem webu nebo se dokonce přihlašovat do svého zákaznického účtu, zřejmě ho to naštve natolik, že už od vás nikdy nic nekoupí a ještě vás označí za spammera. Je nutné taky zdůraznit, že možnost se jednoduše odhlásit z odebírání newsletteru je podmínkou GDPR, se kterou není radno si zahrávat. Ideálně tak umístěte tlačítko k odhlášení na konec e-mailu s tím, že po kliknutí je potřeba rozhodnutí ještě jednou potvrdit. Tím zamezíte nechtěnému odhlášení, a zároveň si udržíte relevantní databázi těch, kteří mají o vaše e-maily skutečně zájem.
Odkazy umisťujte s rozumem
Odkazy do newsletteru rozhodně patří a jsou jeho nedílnou součástí. Pozor ale na jejich umístění. Výčet odkazů v řádku či sloupci pod sebou zřejmě čtenáře nepřilákají, ale spíše odradí. Odkazy vkládejte průběžně mezi jednotlivé části buďto pomocí tlačítka s call to action, nebo využijte hypertextový odkaz přímo v textu. Nezapomeňte, aby odkazy vždy vedly přesně tam, kam chcete a potřebujete. Zakoupení vašeho produktu nebo služby se zřejmě nedočkáte, pokud bude muset čtenář na webu e-shop složitě hledat. Proklik na úvodní homepage webu tak nebude nejlepší volbou, pokud zrovna píšete o konkrétním novém produktu.
Optimalizujte pro různá zařízení
V dnešní době si většina z nás čte e-maily na mobilu. Myslete proto na správnou úpravu newsletteru pro rozlišení jednotlivých typů zařízení. E-maily by se měly správně zobrazovat jak na počítači, tak mobilu a tabletu, a to včetně všech obrázků, odkazů, videí a jeho dalších součástí.
Poslední chybou a zároveň důležitou radou na závěr je, nedržte se striktně všeobecných rad a tipů, které se na internetu ohledně e-mailingu dočtete. Jako u všeho totiž platí, že náš zákazník, náš pán a to co platí jinde, může zrovna u vás nefungovat a naopak. Doporučujeme proto zkoušet, kontrolovat, analyzovat, upravovat a občas taky trochu experimentovat. Jedině tak zjistíte, co na vaši cílovou skupinu platí a jedině tehdy začne tento nástroj skutečně plodit ovoce.
A pokud si stále nejste jisti, že víte jak na e-mail marketing, obraťte se na nás. Rádi vám pomůžeme vymáčknout z vašich newsletterů maximum.