Anatomie úspěšného Facebook příspěvku: Tvořte obsah, který zaujme fanoušky | Grapefruit

Anatomie úspěšného Facebook příspěvku: Tvořte obsah, který zaujme fanoušky

calendar 30. září 2020

Připadá vám, že váš firemní Facebook potřebuje trochu osvěžit? Fanoušci už nereagují tak intenzivně, dosahy se zmenšují, lajk dostanete spíš omylem a zkrátka už to není „to pravé ořechové“?

Bez nadsázky a další polemiky lze říct, že dokonalý příspěvek NEexistuje. Vždycky je totiž potřeba vzít v potaz mnoho proměnných — jako je zaměření vaší firmy, skladba fanoušků, styl komunikace aj. Existuje však několik parametrů, které mají úspěšné příspěvky společné. O těch nejdůležitějších vám povíme v dnešním článku.

Délka „tak akorát“

Podle žebříčku popularity vedou spíše kratší příspěvky než ty delší. Ideální délka by měla být mezi 80—180 znaky. Průzkum Orbit Media Studios pak prokázal, že nejvíce lajků, komentářů a odpovědí zaznamenaly příspěvky, které měly od 0—70 znaků. 

Co asi nemusíme příliš zdůrazňovat je to, že možná ještě důležitější, než délka příspěvku je to, zda dokážete zaujmout a srozumitelně předat čtenáři přesně to, co potřebujete.

Vyvolejte reakci

Správný příspěvek by měl vyvolat akci. Může jím být právě již zmíněný lajk, komentář nebo sdílení. K tomu skvěle poslouží otázka, vyvolání zvědavosti či tipy a rady, jak vyřešit určité problémy, které uživatel v souvislosti s vaším oborem řeší. 

Ještě častěji jde však o to čtenáře navést na objednávkový formulář, podstránku se službami či blogový článek aj. Můžete jít také „rovnou na věc“ pomocí úderné výzvy k akci. Ta by přitom měla vždy vystihovat touhy a potřeby vašeho publika. Zkuste místo obligátních: „Zaregistrovat, Stáhnout, Přihlásit, Rezervovat“ vyzkoušejte třeba: 

  • Zbývá posledních pár míst
  • Získejte zkušební verzi zdarma
  • Dáme vám 2 měsíce zdarma za vaši registraci

Mluvte jazykem své cílové skupiny

Vědět, pro koho příspěvek tvoříte, je zásadním pilířem úspěchu. Svému cílovému publiku se proto snažte přizpůsobit i tón a způsob celé komunikace. Jinak bude s fanoušky mluvit návrhář a prodejce kreativních „fashion kousků“ a jinak výrobní firma. V tomhle ohledu vám jistě pomůže vytvořit si alespoň 3 modelové persony a poté vyzkoušet (například pomocí A/B testování v rámci reklamy), jaký způsob komunikace na vaše stávající i potenciální fanoušky nejlépe funguje a s čím se ztotožňují.

Příliš ideální není primárně marketingový, propagační či chcete-li obchodní jazyk, který může mnohé odradit od bližšího prozkoumání vašeho příspěvku. Obecně však platí, že pozitivně laděnými texty rozhodně nikdy nic nezkazíte. Měly by však vždy vystihovat vaši značku a být přátelské a profesionální.

Odkaz, emotikony, UTM a co dál?

Kromě výzvy k akci a nápaditého popisku je vhodné příspěvek samozřejmě opatřit také relevantním odkazem, který publikum navede přesně tam, kam potřebujete. Dlouhý a „nehezký“ odkaz ideálně zkraťte v  zkracovači — nejznámější je asi bit.ly.com. Pro marketingové účely můžete odkaz navíc doplnit i o UTM parametry — např. v tomto nástroji, které poté snadno vyhodnotíte v Google Analytics. A nezapomínejte ani na emotikony, které dokreslí náladu vašeho příspěvku a propůjčí mu autentičnost. 

Vizuál aneb to nejdůležitější na konec

Co upoutá pozornost na první dobrou? Přitáhne zraky fanoušků a zaujme potenciální zákazníky. Samozřejmě skvělý vizuál. Ten totiž hodnotíme až jako první. Poslouží tedy jako jakási „návnada“ či magnet. Vybírejte proto vždycky kvalitní, a hlavně zajímavé obrázky a fotografie. Rozhodně je nasnadě k tomuto účelu povolat také grafika a dodržovat ideálně celkový firemní branding. Na prvních příčkách oblíbenosti se stále ještě drží video, proto pokud jej postujete, rozhodně byste neměli zapomínat na lákavé intro.

Opírejte se o kompletní marketingovou strategii

Všechny příspěvky, které postujete na sociálních sítích, by měly být ideálně zaštítěny kompletní marketingovou strategií vaší značky. Ta určuje četnost a témata příspěvků, jejich tón, propagaci vybraných postů aj. Jinak je obvykle snaha o dlouhodobější úspěšné počítání na sociálních sítích spíše jako „házení hrachu na zeď. 

Typy příspěvků, které nezklamou

Blogové články

Pokud píšete firemní blog, máte o skvělý obsah na sociální sítě postaráno. Fanoušky poté prostřednictvím něj můžete snadno odkázat na služby, produkty nebo třeba eventy na vašem webu. V případě tohoto typu obsahu si rozhodně nechte záležet na skvělém titulku, popisku, a úvodní fotografii. 

Služby či produkty

Ať už provozujete e-shop nebo nabízíte jakékoliv služby, rozhodně je nasnadě sdílet také tyto typy postů. Vhodné je upozornit na akční zboží, slevu nebo třeba speciální nabídku. S těmito posty však spíše šetřete, neměly by být gró vaší komunikace na sociálních sítích.

Novinky a zajímavosti 

Informujte své fanoušky o novinkách z vašeho oboru. Naservírujte čerstvé informace a podporujte svůj obraz autority v dané oblasti. Využívejte zahraniční zdroje. U tohoto typu obsahu také skvěle funguje zpracování v podobě infografiky, které umocní vizuální efekt.

Videa

Video je velmi vděčný typ obsahu. Nevyžaduje po fanoušcích žádnou námahu v podobě čtení a na facebookové zdi se spustí samo bez nutnosti jakékoliv akce. Facebook videa navíc poměrně ochotně sám šíří, proto často získají vynikající dosah a konverze. Video vždy nahrávejte přímo na Facebook (nikoliv přes odkaz). Skvěle fungují noviny, návody, zajímavosti nebo také kreativně zpracovaná propagační videa.

Zákulisí

Kromě primárně propagačních věcí by vaši zeď měly zdobit také zajímavosti ze zákulisí. Nechte fanouškům nakouknout pod pokličku. Vemte je s sebou do firmy, ukažte jim, jak v praxi probíhá práce na vašich projektech. Uvidíte, že to zaručeně ocení. 

Reference a ohlasy zákazníků 

Prezentujte výsledky vaší práce na reálných příkladech. Zpracujte hodnocení vašich zákazníků do několika vět, přidejte fotografie vykreslující vaši spolupráci. Na Facebooku k tomuto účelu skvěle fungují Poznámky, které poskytují více prostoru pro podrobnější zpracování reference. K té poté již jen připojíte zajímavý popisek a vypustíte ji do světa. 

Pevně věříme, že vám náš článek poskytl návod na tvorbu zajímavého obsahu pro váš firemní Facebook. Pokud byste potřebovali pomoci se správou sociálních sítí, propagací nebo marketingovou strategií, neváhejte se na nás obrátit

Napište nám

Máte zájem o naše služby? Nebo vás jen zajímá více informací? Napište nám a my se vám ozveme.