Co vše byste měli vědět o Google Analytics 4?

calendar 20. srpna 2022

Jestliže se ve světě marketingu pohybujete, jistě pro vás příchod nových Google Analytics 4 nebude žádnou novinkou. Věděli jste ale, že současné Universal Analytics skončí už za 10 měsíců? Poslední den fungování aktuálních GA je naplánován na pátek 30. června 2023. S příchodem příštího července začnou do vašich statistik padat samé nuly a vy již nezměříte vůbec nic. A ačkoliv se vám to nyní může zdát ještě daleko, právě teď je ten nejvyšší čas začít se připravovat na to, co nastane pak. Dámy a pánové, seznamte se s novou generací Google Analytics 4.

Co bude v Google Analytics 4 jinak?

Nová verze jednoho z nejznámějších analytických nástrojů přichází se zcela odlišnou filozofií měření. Zatímco v té současné se vše točí kolem návštěvnosti, základní měřící jednotkou v GA4 bude „event“ neboli událost. Jakmile se stane na vašem webu něco zajímavého, pomocí nastavených událostí se tato akce zašle do GA, které je budou měřit. Co si pod tím ale představit?

Současné GA měří například počet zobrazení stránky, míru okamžitého opuštění a další. Nové GA4 budou místo toho měřit události, jako je například interakce s videem, stažení souboru z webu, kliknutí na odkaz na jinou doménu, vyhledávání na webu a podobné.

Dle logiky měření GA4 hraje prim to, co návštěvník na webu udělal, čímž se nemění pouze systém měření, ale i samotné uvažování nad daty. Díky zkoumání chování uživatelů na webu získáte propracovanější statistiky, a tím také možnost lepší optimalizace výkonů jednotlivých kampaní. Google s příchodem GA4 slibuje zvýšení návratnosti investic do marketingu a nám nezbývá, než mu věřit.

Zdroj obrázku:  https://www.seerinteractive.com/blog/app-web-faqs/

Různé druhy událostí jsou v GA4 rozděleny do kategorií:

1.      Automaticky shromažďované události, které bude Google měřit po nastavení sám od sebe.

2.     Události vylepšeného měření, které se také budou shromažďovat automaticky, ale jedná se o specifičtější typ chování.

3.      Doporučené události, které vám GA4 navrhne dle zaměření vašeho webu.

4.      Vlastní události, které si nastavíte sami dle svých požadavků.

Jednou ze změn oproti současným GA je i omezená doba pro uchovávání dat. Ve výchozím nastavení GA4 je nastaveno uchovávání dat po dobu 2 měsíců. Toto období však můžete změnit na 14 měsíců ve Správci -> Nastavení dat, což je výrazně doporučováno. Po uplynutí této doby sice neztratíte své reporty, přijdete ale o surová data, ze kterých již nebudete moct vytvořit detailní analýzy. Jak to řešit? Jednou z možností je propojení vašeho GA4 účtu s cloudovým datovým úložištěm BigQuery. Tento nástroj bude postupně surová data ukládat a vy se k nim díky tomu dostanete i po uplynutí nastavené lhůty. 

Na jaké novinky se můžeme těšit?

GA4 fungují napříč platformami, a to včetně těch mobilních. Statistiky z webu, ale i aplikací pro Android i iOS budete mít na jednom místě a vše bude přehlednější.

GA4 mají být podle Google také ohleduplnější vůči soukromí lidí, jelikož nebudou ukládat IP adresy.

Vychytají mimo jiné i mouchy, které přineslo do dat omezování kvůli cookies. Nová generace by měla být schopna domodelovat chybějící data a přinést tak ucelenější výsledky.

Jako jednu z novinek pak Google představil tzv. strojové učení, které umožní vytvářet analytické predikce, jako jsou pravděpodobnost nákupu, odchodu ke konkurenci či odhad tržeb. Předpověď chování návštěvníků webu tak již nebude pouhé čtení z ruky. Tuto funkci můžete využít pro odhad skupiny uživatelů, kteří pravděpodobně provedou některou z nastavených událostí na vašem webu a nastavit díky tomu konkrétněji PPC reklamy v Google Ads.

Výhody Google Analytics 4

  • Umí nastavit automaticky řadu událostí, které bylo nyní potřeba nastavovat ručně.
  • Pomocí prediktivních metrik budete moct efektivně rozdělovat rozpočet do kampaní.
  • Statistiky ze všech platforem na jednom místě.
  • Přesnější data.
  • Nové a specifičtější UTM parametry (např. platforma, formát kreativity (výhodné pro sociální sítě), marketingová taktika a další).

Proč s Google Analytics 4 začít už teď?

Bohužel neexistuje žádná možnost, jak vaše dosavadní data přenést do GA4 a pokračovat dál v měření. Z toho vyplývá, že je nutné založit zcela nové GA4 a začít měřit od nuly. Sám Google ale doporučuje, abyste až do úplného vypnutí Universal Analytics, tedy do června příštího roku, měřili duálně. GA4 totiž v současnosti stále běží v režimu beta. Nejlepší cestou je proto založit a nasadit nový nástroj na web co nejdříve, ale nechat zároveň s ním běžet i ten původní. Díky tomu začnete sbírat data do nových GA4 včas k tomu, abyste měli s čím v příštím roce porovnávat. Což jak dobře víme, je v marketingu zásadní.

Co bude s daty v Universal Analytics?

Nemusíte se bát. O vaše data prozatím nepřijdete. Zpětně se do historie současných GA budete moci podívat, ovšem jak již bylo zmíněno, žádná nová data tam od 1.7.2023 nepřibudou. Pokud ale patříte mezi platícími klienty GA 360, lhůta se vám o 3 měsíce prodlouží do 4.10.2023. Zdali Google po tomto datu možnost nahlížení do Universal Analytics vypne či nikoliv, je nyní ve hvězdách.

Jak Google Analytics 4 vypadají?

GA4 se skládají z Účtu a Služby. Účet vám stačí jenom jeden, a to i v případě, že máte více webů či aplikací. Počet služeb poté závisí na počtu webů. Novinkou v rozhraní GA4 je takzvaný datový stream, v jehož nastavení určujete, který web či aplikaci chcete v dané službě GA4 měřit. Zpravidla jeden datový stream = jeden web. K založení datového streamu vám postačí vyplnit URL adresu a název daného streamu. U něj pak nastavíte rovnou i Vylepšené měření pro nastavení událostí. Po vytvoření datovému streamu získáte ID měření, které vložíte na váš web například prostřednictvím Google Tag Manageru, pokud ho využíváte.

Odborníci se ale společně s námi shodují na tom, že přechod z Universal Analytics na nové GA4 by měl proběhnout nejenom co nejdříve, ale také pod profesionálním dohledem. Přece jenom správné nastavení analytického nástroje je gró zisku relevantních statistik, bez kterých se v online marketingu zkrátka neobejdete. 

Data jsou základ

V online marketingu to platí dvojnásob! Pomůžeme vám posbírat data, která nakopnou váš byznys. Pojďte do toho s námi.

Tak to mě zajímá

Napište nám

Máte zájem o naše služby? Nebo vás jen zajímá více informací? Zavolejte nám, 777 099 328, nebo nám napište e-mail na info@grapefruit.cz či vyplňte kontaktní formuláře. My se vám obratem ozveme.