Jak na efektivní influencer marketing?
Věděli jste, že 93 % marketingových strategií zahrnuje spolupráce s influencery? Na doporučení oblíbených tvůrců dá až 61 % spotřebitelů, zatímco samotným značkám důvěřuje pouze 38 % z nich.
Tahle čísla přesvědčí nejednu firmu o tom, že do influencer marketingu se rozhodně vyplatí investovat. Jak už to tak ale bývá, je potřeba si pohlídat, že vaše investice bude mít smysl. A jak na takovou efektivní spolupráci?
Nastavte si cíle
Stejně jako u ostatních marketingových kampaní i v tomto případě je potřeba vědět, čeho chcete pomocí spolupráce dosáhnout. Nejprve se proto zamyslete, co je vaším cílem. Jde vám o rozšíření povědomí o vaší značce? Chcete získat více sledujících nebo návštěvníků na webu? Rádi byste prodali víc produktů či získali více zákazníků? Podle stanoveného cíle se budou lišit metriky, na které se v následném vyhodnocování budete soustředit a které si ukážeme za chvíli.
Domluvte si předem jasné podmínky
Aby mohla být kampaň efektivní, musí kromě vás vědět i influencer, co od ní očekáváte. Domluvte se společně na podmínkách a konkrétních výstupech, které si sepíšete smluvně a které budou vyhovovat oběma stranám. Nezapomeňte, že si nekupujete influencera jako člověka, ale jeho reklamní prostor. Nediktujte proto slepě pravidla, ale naslouchejte také samotnému tvůrci. On přece sám nejlíp ví, co na jeho sledující nejvíce platí.
Smlouva s influencerem by ale rozhodně měla obsahovat vše, co vám pomůže s vyhodnocením. Požádejte ho, aby vám na konci měsíce či po ukončení kampaně zaslal veškerá čísla týkající se obsahu spojeného s vámi, a to ze všech kanálů, na kterých spolupráce probíhala. Domluvte se na možnostech označování vašeho profilu v textacích či na fotkách, na označování vzájemné spolupráce nebo vytvořte speciální hastag.
Určete si měřící nástroje
- Chcete rozšířit povědomí o vaší firmě?
Pak se zaměřte na dosah obsahu s vaším produktem či službou a na počet uživatelů, kterým se tento obsah zobrazil. Data by vám měl poskytnou influencer.
- Chcete zvýšit počet svých sledujících či rozšířit komunitu kolem vašeho brandu?
Tato čísla si můžete jednoduše zjistit sami na svém profilu. Kromě počtu sledujících se zaměřte i na počet interakcí, které vaše příspěvky zaznamenaly. Tzv. engagement je totiž mnohem důležitější než vysoký počet sledujících, kteří na vašem profilu nijak neinteragují.
- Chcete dovést více návštěvníků na své stránky?
Vytvořte vašemu tvůrci speciální odkaz na web s UTM parametry, který bude v příspěvcích používat. Díky nastavení UTM parametrů budete schopni například v Google Analytics doměřit, kolik návštěvníků přišlo na web přes kliknutí na odkaz u influencera. Využít můžete třeba zdarma nástroj URL Builder.
- Chcete větší prodeje?
Nejsnadnějším způsobem jak vyhodnotit efektivitu prodejní kampaně s influencerem je vytvořit mu slevový kód. Nejčastěji se využívá kód ve tvaru jméno influencera + výše slevy, například: „anicka10“. Slevové kódy jsou navíc u sledujících velmi oblíbené a i malá ušetřená částka je jistě potěší.
Vyhodnocujte
Kampaň je u konce a přichází čas na to nejdůležitější – vyhodnocení spolupráce. Na základě dat od influencera se zaměřte na všechny podle vašeho nastaveného cíle důležité metriky: dosah příspěvků, imprese, prokliky na váš web, interakce, počet sledujících, počet objednávek a podobně. Kromě těchto klasických metrik je ale dobré si vypočítat také návratnost investic:
(zisk – investice): investice x 100 = % kolikrát se vám investice vrátila
Při počítání nezapomeňte do investic zahrnout všechny reálné náklady, a to i čas, který jste vy či některý z vašich zaměstnanců na spolupráci strávili. Ať už při hledání vhodného tvůrce, oslovování kandidátů, přípravě a domlouvání podmínek nebo při samotném vyhodnocování. Tenhle všechen čas vás určitě něco stál.
Spolupráce s influencerem nevyšla dle vašich očekávání?
Možná jste vybrali nevhodného influencera pro vaši značku, nebo vás uchvátil pouze jeho počet sledujících, ale již jste neřešili míru zapojení publika. Faktorů selhání může být spousta.
Rozhodně ale na influencer marketing nezanevřete. Možná vám totiž stačí malá pomoc od někoho, jako jsme my. Rádi vám ukážeme, jak se dá z influencer marketingu vymáčknout maximum.