Jak na úspěšný e-shop: 7 rad pro efektivní SEO
E-shopy v Česku bez nadsázky rostou jako houby po dešti. Do konce roku 2020 bude podle prognóz v naší mini zemi okolo 50 000 e-shopů. Vyniknout mezi konkurencí je proto rok od roku (či spíše měsíc od měsíce) obtížnější. Jakých SEO chyb se dopouští téměř všechny e-shopy? V dnešním článku jsme se podívali na kobylku těm nejčastějším a nabízíme řešení, jak se jim vyvarovat.
1) Nutnost číslo jedna má jméno HTTPS (SSL certifikát)
Samozřejmost, kterou zejména starší e-shopy poněkud podceňují. Tento certifikát zabezpečuje šifrovanou komunikaci mezi webovými servery a prohlížeči. Obzvlášť pro e-shopy by proto, co se týká bezpečnost citlivých dat například při vyplňování formulářů či objednávek, měl být úplnou samozřejmostí. Benefitem je rovněž drobné zvýhodnění v Google vyhledávači.
2) Klíčová slova aneb jak moc je příliš?
Kvalitní analýza klíčových slov by měla být základem každého nově vznikajícího webu. Můžete díky ní optimalizovat jednotlivé stránky, kategorie, popisky produktů, meta popisky a vlastně celý obsah vašeho webu. A můžete to s optimalizací také velmi snadno přehnat.
Násilné ‚nacpání“ klíčových slov do každé věty se totiž v dnešní době zcela míjí účinkem. Vyhledávače jsou totiž schopny velmi snadno rozpoznat tyto nekalé praktiky, vaše stránky penalizovat a vyhodnotit je jako spam, což rozhodně nechcete.
3) Mobilní verze je kámoš
Až polovina potenciálních zákazníků si váš web vyhledá prostřednictvím mobilního zařízení. Právě to vyplývá ze statistik ohledně vstupního vyhledávání. Je jasné, že vzhledem k tomu, kolik každý z nás tráví času na svém chytrém telefonu, bude tento poměr do budoucna stále stoupat. I sám Google razí strategii „Mobile first“ a zvýhodňuje responzibilní stránky před těmi, které poněkud zaspaly dobu.
Zpříjemněte uživatelské prostředí návštěvníkům svého webu. Pokud mobilní verzi ještě nemáte, rozhodně se vyplatí nad ní vážně začít uvažovat. Pro ověření responzibility vašeho webu můžete využít například nástroj Responsinator.
4) Duplicity se neodpouští
Duplicita je webové peklíčko pro SEO. A to se zkrátka neodpouští. Ať už jde o skutečné kopírování cizích textů, duplicity v pojmenování kategorií a meta popisků či nechtěná duplicita, která vznikla nedopatřením na partnerských stránkách. Google totiž nedokáže rozpoznat, zda jde o skutečné plagiátorství, jednání v dobré víře či nedopatření. Automaticky vás potrestá a přestane indexovat, což vede k odsunutí na ty nejzazší pozice ve vyhledávání.
Odhalit duplicity na vašem webu vám pomůže bezplatný nástroj Google Search Console.
5) Pomalé načítání webu
Kreativní e-shop plný animací, interaktivních prvků a videí sice zaujme na první pohled, ale jen ty, kteří si počkají na jeho načtení. Což je další kámen úrazu. Dnešní doba je rychlá a žádá si všechno hned. Všechny vaše speciální efekty se proto musí načíst maximálně za 3—5 vteřin, abyste potenciálního návštěvníka neunudili k smrti. Ano, až 40 % uživatelů váš web v případě delšího načítání skutečně opustí a vydá se hledat štěstí (a rychlejší web) ke konkurenci.
Rychlost a výkon vašeho webu můžete ověřit například v nástrojích Pingdom, GTmetrix či Webpagetest.
5) Zaujměte díky kvalitní vstupní stránce
Jak zaujmout zákazníky na první dobrou? Vsaďte na vyladěné vstupní stránky. Právě ty totiž rozhodují o tom, zda návštěvník, kterého jste pracně přivedli na váš e-shop, dokončí konverzi, nebo půjde o dům dál. Kvalitní vstupní stránka by měla být odpovědí na dotaz, kterou uživatel vyhledává, musí být přehledná a obsahovat konverzní prvky.
6) Co se děje za oponou aneb meta popisky
Všechny stránky vašeho webu by měly obsahovat unikátní titulky (title) a meta popisky (meta title), které se zobrazí při vyhledávání. Jak jsme již zmínili, právě na těchto místech je velkým problémem duplicita či dokonce úplná absence těchto důležitých prvků.
Optimální délka titulku je 50—60 znaků, přičemž byste v rámci tohoto rozsahu měli uživatelům i vyhledávačům sdělit o čem je obsah dané stránky a zároveň vhodně použít klíčová slova. Ideální délka meta popisku se pak pohybuje okolo 160 znaků — měl by být stručný jasný a popsat (opět s ohledem na klíčová slova), co na dané stránce uživatel nalezne.
7) Poctivý linkbuilding je základ
Poskytujete tak skvělé služby či produkty, že o vás zákazníci a partneři sami nadšeně píší na fórech či vlastních stránkách, ba co víc, připojují odkazy na vaše stránky? Gratulujeme! Tento stav však nebývá úplně běžnou praxí. Obvykle se musíte snažit o trošku víc. Kvalitní linkbuilding většinou vyžaduje poměrně dost práce a času. Vezměte to pěkně od podlahy a projděte celý svůj e-shop.
Na jednotlivé stránky (pokud to selský rozum dovoluje) umístěte odkazy na vaše top produkty a kategorie. Odkazy z externích webů pak můžete poměrně snadno získat díky prolinkování od partnerů (dodavatelé, odběratelé) či dalších vlastních webů. Účinné je také přispívání do oborových diskuzí a fór na sociálních sítích. Vždy ale berte v potaz především přínos pro čtenáře. Nesnažte se za každou cenu o vlastní promo — dobrá pověst vaší firmy by měla vždy převážit před snahou o sebepropagaci. Vyvarujte se také nákupu hromadných odkazů od nedůvěryhodných zdrojů — v tomto případě vždy hrozí nechtěná penalizace ze strany vyhledávačů. Mnohem lépe funguje například placené partnerství u oborových webů, kde se pohybuje vaše cílová skupina.
Pevně věříme, že vás naše tipy ochrání před kalnými vodami nekvalitní SEO optimalizace a pomohou vám dostat se do hledáčku vyhledávačů. Pokud byste potřebovali pomoci s tvorbou kvalitního e-shopu či SEO optimalizací, neváhejte nás kontaktovat.