Jak na úspěšný e-shop, který zaujme zákazníky i vyhledávače? | Grapefruit

Jak na prosperující e-shop, který zaujme zákazníky i vyhledávače?

calendar 29. června 2020

Popularita e-shopů neustále roste. Obzvlášť v současné době, kdy vývoj situace na trhu internetovému obchodování velmi přeje. Jak ale vyniknout mezi změtí stovek e-shopů a být úspěšnější než konkurence? Poradíme vám, jak se vrýt zákazníkům pod kůži a zajistit, aby se k vám s radostí vraceli (a hlavně nakupovali).  

1) Poznejte své zákazníky 

Ať už se pouštíte do jakéhokoliv byznysu, nejdůležitější je vždycky vědět, komu chcete své služby či zboží prodávat. Zkrátka poznat svoji cílovou skupinu zákazníků. Na jakou věkovou skupinu se orientujete? Jsou vašimi zákazníky spíše ženy nebo muži? Jaké mají potřeby vaši zákazníci a jak je můžete prostřednictvím vašich produktů či služeb vyřešit? 

Ideální je vytvořit si svého modelového zákazníka (ještě lépe minimálně 3 persony, které pokryjí celé portoflio vašich zákazníků) a tomu přizpůsobit obsah a komunikaci napříč celým e-shopem. Pokud se pouštíte do úpravy stávajícího e-shopu, pak vám mnohé napoví také data z Google analytics — zjistíte zde například demografické údaje, věk, pohlaví vašich návštěvníků a další důležité informace. Hodnotné informace získáte také ze statistik Facebooku, analýzy konkurence nebo prostřednictvím dotazníku, který vám vyplní potenciální klienti. 

2) Vzhled až na prvním místě

Přesto, že nás společnost nabádá, abychom nebyli povrchní a nehleděli pouze na vzhled, u webových stránek to rozhodně neplatí. Vzhled musí zaujmout. Opět bude primárně záležet na oboru vašeho podnikání — u některých e-shopů je žádoucí barevnost a výrazné prvky, u dalšího bude zase skvěle fungovat minimalismus. Zamyslete se, jakou cestou chcete jít.

Zdroj: Leros.cz

Grafický návrh e-shopu 

Vizuální podoba e-shopu by měla reflektovat vaše požadavky, obor podnikání, cílovou skupinu a také obsahovat firemní barvy, grafické prvky a vhodný font. To samé platí také pro tvorbu loga. Využít přitom můžete možností, které nabízí předpřipravené šablony v rámci vybraných e-shopových platforem, nebo se obrátit na profesionální grafiky. 

Vizuál je první věc, kterou vaši zákazníci uvidí. Nepodceňte to. Pokud hledáte inspiraci, mrkněte na náš článek s 9 nejžhavějších trendy ve webdesignu, které si nemůžete nechat ujít

Produktové fotografie a videa

I v případě dalšího vizuálního obsahu vašeho e-shopu se vyplatí vsadit na kvalitu. Obrázky z fotobank opravdu nejsou dobrá volba. Fotky by měly dokonale vystihnout vaše produkty. Zákazník chce vidět všechny podrobnosti, v některých oborech jako je fashion či umění se vyplatí vsadit i na kreativnější pojetí. Vlastní fotografie vás navíc skvěle odliší od konkurence i při propagaci na sociálních sítích. 

Vždy je vhodné se snažit o ucelený koncept — pokud tedy zvolíte určitý styl, držte se ho. Sjednoťte pozadí, na kterém fotíte produkty, použijte rekvizity a výsledný dojem případně dolaďte vhodnou postprodukcí. Pokud nemáte s focením zkušenosti, vyplatí se navázat spolupráci s profesionálním fotografem. Reálnou podobu vašich produktů zákazníkům rovněž věrně odprezentujete prostřednictvím instruktážního videa nebo video reference

Zdroj: Blaire.cz

3) Vyladěné texty

Jsou třešničkou na dortu jménem úspěšný e-shop. A obzvlášť v dnešní době. Představte si, že se vám podařilo vytvořit bez nadsázky mistrovské dílo v podobě graficky dokonalého e-shopu. Všechno do sebe zapadá, vystihuje vaše preference, prezentuje vaše produkty. 

Přesto e-shop nepřivádí tolik zákazníků, kolik byste si přáli. Samozřejmě se v první řadě nabízí zaměřit na kvalitní marketingovou propagaci, bez které se dnes e-shopy neobejdou (více o ní v posledním bodu článku). Na vině jsou však velmi často také nefunkční, nudné a uniformní texty

Pojďme si říct, na co se zaměřit, abyste svému e-shopu dodali pomyslnou jiskru a šmrnc, který vzbudí kýžený zájem zákazníků. 

Mluvte jazykem své cílové skupiny

Vrátíme se opět na začátek našeho článku. Pokud víte, komu texty píšete, nemůžou se minout účinkem. Podstatou je tedy poznat vašeho cílového zákazníka a mluvit k němu řečí, které rozumí. 

Pokud prodáváte vybavení do chemických laboratoří bude nutné k vašim potencionálním zákazníkům promlouvat trochu jiným způsobem než v případě, že nabízíte například sportovní vybavení nebo potřeby pro domácí mazlíčky.

Řekněte, proč by si zákazníci měli vybrat právě vás

Upoutejte skvělým loganem nebo prodejním argumentem. Jeho tvorba se velmi často podobá alchymii, ale pokud se zadaří, zákazníci si díky němu váš e-shop snadněji zapamatují. Slogan by měl by ideálně strhnout pozornost, říct, kdo jste, co prodáváte a komu. Také by měl být krátký, úderný a zapamatovatelný. Výhodou je, že vás poté bude provázet napříč celou online komunikací a pomůže vám budovat jednotnou online identitu na sociálních sítích, v newsletterech, případně tištěných propagačních materiálech.  

Zajímají vás, co dalšího rozhodně nesmí chybět na hlavní stránce vašeho webu? Inspirujte se v našem článku s názvem 5 tipů, jak na efektivní texty na homepage.

Zaměřte se na originální popisky produktů

Při tvorbě popisků se vždycky zamyslete, proč by si měl zákazník vybrat právě váš produkt. V čem je vaše čepice, taška, vzducholoď lepší než ta od konkurence? Jak zákazníkovi usnadní život? Proč by ho měla zaujmout? Dobrý popisek by měl zkrátka vzbudit pocit, že váš potencionální zákazník bez vašeho produktu nemůže žít. 

Důležitým prvkem je také originalita. Proto opravu NIKDY popisky nekopírujte od konkurence nebo neduplikujte svoje vlastní. Klidně se inspirujte, ale buďte autentičtí. V mnoha případech skvěle funguje i humor a nadsázka. Kolik toho vaši cíloví zákazníci v tomhle ohledu „snesou“ vždy záleží na tom, jak dobře je znáte. Pokud se trefíte, a navíc připojíte neodolatelnou výzvu k akci, máte napůl vyhráno. 

Zdroj: Woox.cz

4) Nezapomínejte na vyhledávače

Vystoupit z davu a být pro zákazníky lépe „dohledatelní“ vám pomůže také kvalitní SEO optimalizace. 

Analýza klíčových slov 

Tvorba nového webu či e-shopu by měla vždy vycházet z analýzy klíčových slov. Ta vám napoví, jaká klíčové slova, spojení a longtailové fráze by měly obsahovat nadpisy vašich stránek, meta tagy, jednotlivé podkategorie, popisky a případně také na co se zaměřit v rámci blogových článků. Nepodceňujte tento krok! 

Základní přehled vám poskytnou plánovače klíčových slov — Sklik nebo Google Ads, vyzkoušet můžete také našeptávače ve vyhledávačích či pokročilejší marketingové nástroje. 

Důležité elementy jménem titulek a popisek

Titulek (Title) a popisek (Description) se zobrazují ve vyhledávání a rozhodují o tom, zda na vaši stránku uživatel zavítá nebo půjde o dům dál. V obou útvarech používejte klíčová slova a longtailové fráze, které jsou relevantní k obsahu vašeho e-shopu. 

Délka titulku by neměla přesáhnout 70 znaků, délka popisku pak 160 znaků. Pro zvýšení organické návštěvnosti se snažte vytvořit čtivé titulky a popisky pro každou stránku vašeho webu. Další SEO triky jsme pro vás sepsali v samostatném článku.

Vyplatí se také zjistit, pro jaká klíčová slova optimalizuje své stránky (či jednotlivé kategorie) konkurence, a na základě analýzy klíčových slov zkusit přidat něco nového, originálnějšího (Lodičky x Lodičky z recyklovaného materiálu x Lodičky s dodáním do druhého dne). 

4) Kvalitní propagace

To nejdůležitější jsme si nechali na konec. Bez kvalitní propagace na sociálních sítích nebo prostřednictvím PPC kampaní se dneska obejde skutečně málokterý e-shop. Díky promyšlené marketingové propagaci totiž potenciální zákazníci vaše produkty a e-shop najdou přesně tam, kde je hledají — ve vyhledávání, v bannerech na partnerských stránkách, na sociálních sítích, v reklamě na Youtube atd.  

Pokud byste potřebovali pomoct s tvorbou e-shopu, nebo s jeho propagací, rozhodně si nenechte ujít naši speciální nabídku.   

Napište nám

Máte zájem o naše služby? Nebo vás jen zajímá více informací? Napište nám a my se vám ozveme.