Jak porazit reklamní slepotu a získat zákazníky přes sociální sítě | Grapefruit

Jak porazit reklamní slepotu a získat zákazníky přes sociální sítě

calendar 14. února 2020

Víte, proč je stále obtížnější zaujmout vaše stávající i potenciální zákazníky na sociálních sítích? Proč se zmenšují organické i placené dosahy a lidé nereagují na váš pracně vytvořený obsah, tak jak byste si zasloužili? Velký podíl má na tom právě tzv. reklamní slepota. Zjistěte, co všechno se pod tímto pojmem skrývá a jaké zbraně vytáhnout do boje, abyste se mohli konečně radovat z nových fanoušků a záhy je proměnili v platící zákazníky. 

Co je reklamní slepota a jak vznikla?

Začneme možná trošku netradičně dotazem. Co uděláte, když se díváte na váš oblíbený film a v televizi začne běžet reklama? Přepnete ji, jdete se napít nebo třeba vysprchovat? Většina z nás jistě odpoví v podobném duchu. Jen málokdo zůstane v klidu sedět a reklamu dokouká, aniž by se ji pokusil nějakým způsobem „přeskočit“. A přesně tato situace se děje v současné době i na sociálních sítích. 

Možnosti propagace využívá čím dál více firem i jednotlivců. Změny Facebook algoritmů navíc způsobují, že organický dosah slábne, a proto je drtivá většina firem nucena sáhnout po placené propagaci. Kombinace těchto faktorů způsobuje, že reklam na Facebooku je (stejně jako těch v televizi) stále větší množství.

Proto je pro správce firemních sociálních sítí klíčové umět reklamu vytvořit tak, aby zaujala co nejvíce lidí a zajistit, aby nespadla do reklamní slepoty.

Jak bojovat proti reklamní slepotě? 

Jak už jsme naznačili, v dnešní době začíná být nemožné stavit firemní sociální sítě pouze na organickém dosahu. Neplatí to samozřejmě úplně plošně, ale potýká se s tím většina firem. Tuto část proto určitě nepřeskakujte — prozradíme vám totiž, jak účinně posilovat organický dosah svých příspěvků.

Jděte vstříc tomu, co Facebook chce

Patrně nejdůležitější je tvořit obsah, který Facebook podporuje. Jaké jsou tedy 3 zásadní parametry, které zvyšují organický dosah příspěvků?

1) Aktuálnost 

Příspěvek, který reaguje na aktuální dění — novinky, časově omezené akce či fotky z daného dne obvykle fungují u lidí lépe než vychytaná bannerová reklama s dokonalou grafikou.

2) Autenticita 

Lidé možná trochu paradoxně lépe reagují na obyčejnou, přirozenou fotku z mobilu či foťáku, než na „vymazlenou“ a vyladěnou profesionální produktovou fotku. Autenticitě, kterou Facebook podporuje, nahrává také možnost označovat produkty na fotkách. Ideální je jít cestou tzv. dva v jednom — tedy propagovat autentickou fotku a zároveň označit produkt, který prodáváte. 

3) Pravidelná publikace 

V praxi se často stává, že klienti nechtějí přispívat na Facebook, ale pouze dělat facebookovou reklamu. Vzhledem k tomu, že Facebook podporuje pravidelnou publikaci, proto firmy, které tvoří pouze reklamy, nezískají nikdy takové dosahy jako ti, kteří pravidelně publikují různé příspěvky.

A jak často tedy publikovat? Pokud nemáte dostatek obsahu, začněte klidně s frekvencí jednoho příspěvku za týden. Uvidíte, že dosahy budou mnohem lepší, než když jste předtím publikovali nepravidelně jednou měsíčně. Pokud budete publikovat 3krát týdně, dosahy se zase o něco zvýší. Ideální je publikovat minimálně 2 příspěvky týdne

Nejvíc však záleží na kvalitě samotného příspěvku. Obecně tedy raději publikujte 1 kvalitní příspěvek týdně, než 3 jen proto, aby „něco“ vyšlo ven.

Výkon vs. obsah aneb důkaz místo slibů

Sociální sítě jsou primárně kanálem pro propagaci obsahového marketingu. Předpokladem úspěchu je tedy tvorba určitého obsahu — články, infografiky nebo samotné příspěvky na FB. 

Tento obsah není  primárně určen k přímé propagaci a prodeji produktů, ale spíše k tomu, abyste lidem nabídli užitečný obsah nebo informace, které jim tzv. podpultově řeknou, že danou věc potřebují a podpoří je v rozhodovacím cyklu. Máme pro vás jeden konkrétní příklad.

První příspěvek na obrázku prezentuje klasickou výkonnostní reklamu — reklama běží celý měsíc za určitý rozpočet. Hlavním cílem je, aby lidé klikli a sjednali si schůzku, což jim také přímo říkáme v rámci textu. 

Druhý příspěvek přináší novou, zajímavou a užitečnou informaci (pojišťovny přispívají na zakoupení sluchadel) a zároveň směřuje k tomu, aby lidé danou věc nakoupili právě u naší modelové firmy

Zásadní rozdíl spočívá v tom, že u první reklamy nás proklik stál 6,83 Kč, zatímco u druhého 2,98 Kč. 

Na tomto příkladu je hezky vidět, že pokud propagujete užitečný obsah, a ne přímo prodej produktu či služby, získáte mnohem lepší výsledky za proklik. Možná si říkáte, jestli tedy není lepší tvořit pouze tento typ příspěvků? Pravděpodobně vás zklameme, ale pro efektivní propagaci jsou důležité oba typy příspěvků. První příspěvek totiž dostaneme k lidem, kteří o firmě/produktu zatím nic neví. Ten další je naopak určen lidem, kteří se s naší modelovou firmou/produktem už setkali, a právě z této skupiny poté můžeme generovat reálné zákazníky. Více o klíčových fázích nákupního cyklu vám prozradíme v následující kapitole. 

Fáze nákupního procesu jako základ úspěšné propagace

Ať už tvoříte jakýkoliv příspěvek, je důležité se zamyslet, proč ho vlastně tvoříte a s jakým cílem. Pamatujte na to, že úspěšná propagace znamená nabídnout lidem to, co oni chtějí. Provést je postupně nákupním procesem a dovést je k úspěšnému nákupu

SEE => THINK => DO => CARE představují fáze, kterými člověk prochází, ať už nakupuje cokoliv. Pojďme se na ně podívat trochu víc zblízka.

SEE

Tato fáze je nejdůležitější, pokud spouštíte nový projekt. V téhle chvíli je nejlepší sociální sítě využívat výkonnostně a doplnit i další výkonnostní reklamu, třeba v podobě PPC na Googlu a Skliku. V první fázi nepotřebujete, aby lidé nakoupili, ale aby se o vašem produktu/službě/stránce dozvěděli. Proto je ideální oslovit širší cílovou skupinu prostřednictvím různých kanálů.

THINK

V druhé fázi využíváte toho, že o vašem e-shopu už lidé slyšeli a můžete konkrétně cílit na publikum, které váš produkt v první fázi zaujal. V této fázi začíná skvěle fungovat obsahový marketing, protože vy dané publikum můžete postupně popostrčit k tomu, aby nakoupilo prostřednictvím hodnotného obsahu, který jim postupně servírujete (viz náš modelový příspěvek 2). Řekněte lidem, proč je váš produkt služba nejlepší a proč by si ho měli koupit. Poskytněte jim co nejvíce informací, aby se mohli rozhodnout.

V této fáze je také ideální zapojit Facebook pixel (kód, který se umístí na webové stránky a Facebook poté rozpozná lidi, kteří prostřednictvím daného odkazu v postu navštívili váš web). Díky tomu si můžete nadefinovat reklamu tak, aby oslovila lidi, kteří v minulosti navštívili váš web. Dále můžete také prostřednictvím Business Manageru cílit na podobný okruh lidí jako jsou ti, které váš obsah zaujal. 

DO

V této chvíli již máte okruhy lidí, kteří váš web navštívili opakovaně — jsou to vaši fanoušci, interagují s vámi, případně znají váš produkt od konkurence či z dalších kanálů. Můžete jim proto bez obav začít nabízet příspěvky s konkrétními produkty

CARE

Na poslední fázi se často zapomíná, přitom je velmi důležitá. Nejlépe se totiž propagace cílí na zákazníky, kteří vás znají a vědí, že máte kvalitní výrobky atd.  Tato fáze se opět velmi snadno realizuje přes Facebook pixel, protože si dokážete bez problémů vydefinovat, kdo u vás už nakoupil a můžete těmto lidem poté nabídnout zase něco navíc v podobě příslušenství k danému produktu, doplňku či úplně nového produktu.

Jak na to v praxi?

Samozřejmě není možné jeden týden publikovat pouze příspěvky z první fáze, další týden z druhé atd. Kombinujte jednotlivé fáze a příspěvky. Přemýšlejte, pro koho daný příspěvek tvoříte, jaký je jeho cíl a podle toho si poté navrhněte konkrétní publikační plán. Jak sestavit publikační plán pro sociální sítě vám prozradíme už brzy v některém z dalších článků. 

Při psaní toho článku jsme se inspirovali stejnojmennou přednáškou, kterou najdete na našem Youtube kanále. Pokud nechcete studovat a chtěli byste rovnou pomoci s propagací či správnou sociálních sítí, neváhejte nás kontaktovat.

Přejeme vám úspěšný boj s reklamní slepotou a co nejvíce spokojených zákazníků na vašich sociálních sítích.