Jak se stát správcem sociálních sítí? | Grapefruit

Jak se stát správcem sociálních sítí?

calendar 5. prosince 2019

Jak se ze standardního uživatele sociálních sítí stát profesionálním správcem sociálních sítí? Co všechno je potřeba znát? Jaké nástroje musíte ovládat? Kde hledat pracovní příležitosti? A jakou formu spolupráce zvolit? To všechno (a mnohem více) vám prozradíme v dnešním článku.

Doba sociální 

Bez sociálních sítí se v dnešním světě neobejde téměř žádná firma. Velmi žádaným zaměstnáním či službou odborníků na volné noze se tak téměř ze dne na den stala správa sociálních sítí. Na první pohled se může zdát, že nejde o nic složitého. Opak je však pravdou. Pokud to se správou sociálních sítí myslíte vážně a chcete, aby klientovi přinášela jenom samá pozitiva, posilovala značku a přiváděla nové zákazníky, je potřeba znát i pozadí toho, co stojí za fungujícím příspěvkem. Jaké věci by tedy měl správce sociálních sítí ovládat?

Kdo je správce sociálních sítí?

Podle představ většiny lidí a také klientů je to jednoduše člověk, který pravidelně připravuje a publikuje příspěvky na sociální sítě. Jeho práce také může u některých lidí vzbuzovat mylnou představu, že se vlastně celý den „fláká“ na Facebooku a ještě se tím živí. Pokud jste někdy tvořili obsah pro sociální síť (klidně i pro sebe sama) asi tušíte, že je to přece jenom trochu jinak. 

Amatér vs. profesionál

Dobrý příspěvek se sám neudělá. Je potřeba mít gramatické a stylistické schopnosti a alespoň základní znalost práce s grafikou. Dalším podstatným bodem je neustálá komunikace s fanoušky a s ní spojená časová flexibilita. Správce sociálních sítí totiž rozhodně nemá ohraničenou pracovní dobu od 8:00—16:00. Sociální sítě jsou živý organismus. Proto pokud je chcete „dělat dobře“, musíte se smířit s tím, že být na příjmu 24/7, není úplně až tak neobvyklé. 

Co ale obvykle odlišuje amatéra od profesionála, je schopnost hloubkové analýzy klientova podnikání, jeho cílů, publika a tónu komunikace, kterou ideálně dokáže přetavit do funkční strategie. Dalším aspektem je samozřejmě také perfektní znalost všech možností, které daná síť nabízí a přehled v aktuálních trendech. Protože dochází k neustálým změnám algoritmu a snižování organického dosahu, měl by profesionální správce sociálních sítí také vědět, jak vhodně příspěvek podpořit placenou reklamou, aby se dostal k co největšímu množství potencionálních klientů. A nakonec své počínání musí umět také patřičně vyhodnotit výsledky své práce klientovi odprezentovat. To už nezní tak jednoduše, že?

Kde začít a jak se vzdělávat?

Zdrojů, kde se můžete vzdělávat je opravdu hodně. Od zkoušení různých možností v rámci vlastního profilu, čtení oborových blogů a článků na internetu, až po placené kurzy. A ty nejpřístupnější a zároveň nejobsáhlejší zdroje máte rovnou před nosem — jsou jimi oficiální nápovědy FacebookuInstagramu. Najdete tady všechny možnosti, které daná síť nabízí. Pro marketingové potřeby, jako je nastavování reklamních kampaní a propagace příspěvků na Facebooku a Instagramu, zase skvěle poslouží nápověda Bussiness Manageru.

Další možností je aktivní účast ve facebookových skupinách. Díky nim totiž získáte v podstatě bezplatnou poradnu a můžete se snadno dostat do centra dění. Jaké skupiny by neměly uniknout vaší pozornosti?

Nutné zlo jménem Bussiness Manager 

Jedním z nástrojů, bez kterého se správce sociálních sítí určitě neobejde, je rozhodně Bussiness Manager. Profesionální správce sociálních sítí by měl být schopen tuto platformu dané firmě založit, zadat potřebné údaje, platební kartu a poté připojit facebookové a instagramové stránky a následně odsud spravovat veškeré reklamy. 

Velkou výhodou je, že Facebook toho o lidech ví opravdu hodně a umožňuje vám s tím pracovat. Díky Facebook pixelu, který vložíte na svůj web, můžete pracovat s tzv. remarketingem – tzn. oslovovat lidi, kteří vaši stránku v minulosti navštívili nebo je zaujal váš příspěvek na timeline, dále nabízí možnost propojení Facebooku a Instagramu, řadu obchodních funkcí, dynamické reklamy atd. Neexistuje žádná jiná platforma, která by nabízela tak podrobné a rozsáhlé cílení.

V některém z příštích článků vám o všech možnostech, které BM nabízí určitě napíšeme podrobněji.

Budujte lovebrand pomocí Instagramu

Další síť, kterou musí správce sociálních sítí skvěle ovládat je Instagram. Jedná se o vizuální platformu, proto umíte-li dobře fotit, seženete někoho, kdo umí fotit nebo máte klienta, který vám dodává hezké fotografie, máte minimálně na půl vyhráno. Do feedu patří vizuálně hezké fotky, stories, které mají aktuálně mnohem lepší dosahy, snesou i méně propracované příspěvky. Obecně platí, že na Instagramu jde oproti třeba Facebooku mnohem víc poznat, pokud „vaříte z vody”. Lepší je proto publikovat třeba dvakrát týdně kvalitní obsah, než každý den nějaký příspěvek jen proto, abyste si ho odškrtli v publikačním plánu. Nevýhodou Instagramu je to, že nemůžete v rámci standartního příspěvků (u placené reklamy tato možnost je) používat přímé odkazy (jediný aktivní odkaz vložíte do popisu v rámci profilu). V současné době už však můžete pro obchodní účely využívat označování produktů přímo v příspěvcích a navést tak sledující přesně tam, kam potřebujete.  

Jaké další platformy by měl správce sociálních sítí ovládat?

V naprosté většině případů se setkáte s tím, že po vás klient bude chtít spravovat Facebook a Instagram. S rostoucí populariou LinkedInu se pravděpodobně budete muset vypořádat také s požadavkem na tvorbu obsahu pro tuto sociální síť. V závislosti na oboru podnikání klienta budete také muset ovládat také Twitter, Pinterest nebo Youtube. Samozřejmě se můžete specializovat pouze na některé sociální sítě, ale tím se vám zúží cílová skupina klientely. Obecně platí, čím více toho můžete potenciálnímu klientovi nabídnout, tím lépe.

Kdy přispívat na sociální sítě?

Ač se to možná nezdá, tento fakt nehraje žádnou výraznější roli v úspěčnosti vašeho příspěvků. Většina marketérů se dnes shoduje, že lidé jsou na sítích nonstop, takže nějaká odchylka v řádu minut není až tak podstatná. Lidé kontrolují sítě nejčastěji po probuzení, pak během oběda, cestou z práce a nakonec před spaním. Pokud se trefíte do těchto rozmezí, určitě neprohloupíte. Není od věci ani zkoušet, jaký čas, případně den, nejlépe funguje u vašeho publika. Tyto metriky můžete sledovat například v Google Analytics, o kterém si více povíme v následující kapitole.

Nástroje a aplikace, bez kterých se „sockař‘ neobejde

Správa profilů 

Důležitou vlastností správce sociálních sítí je být schopen operativně reagovat. K tomuto účelu skvěle slouží aplikace v mobilu, které máte kdykoliv hezky při ruce. Neobejdete se proto určitě bez Správce stránek, díky němuž máte možnost nastavit si řadu upozornění a sledovat tak veškeré dění na všech spravovaných stránkách. V appce Správce reklam si zase kdykoliv můžete zkontrolovat úspěšnost propagovaného příspěvku nebo odvrátit pohromu při nastavení chybného budgetu pro aktuální kampaň.

Měření úspěšnosti

Dalším důležitým nástrojem je Google Analytics, který jak už název napovídá, slouží k webové analytice a vyhodnocování úspěšnosti vašich kampaní pomocí tzv. UTM parametrů. Po zahrnutí určitého UTM parametru do URL adresy, která bude například součástí vaší propagace, můžete snadno ověřit, kolik lidí z dané kampaně na váš web opravdu dorazilo nebo provedlo požadovanou akci.

Plánování příspěvků

Další kategorií jsou aplikace pro plánování příspěvků. Za nás doporučujeme aplikaci Hootsuite, která je hodně intuitivní a pro 5 spravovaných účtů zdarma. Velkou výhodou je, že si v ní můžete přehledně naplánovat příspěvky pro všechny sociální sítě. Aplikace pro vyladěný feed na Instagramu jsme popsali v našem dřívějším článku, tak se nezapomeňte inspirovat.

Grafická podoba

Co se týká grafické stránky, pro některé příspěvky se můžou občas hodit i fotky z fotobanky. Velkou škálu obrázků zdarma seženete třeba na Píxabay nebo Pexels. Dalším evergreenem všech správců sociálních sítí je Canva, která kromě množství obrázků a různých prvků zdarma, nabízí také velké množství již předpřipravených layoutů, které si můžete podle svých potřeb libovolně upravovat. 

Jak a kde najít práci jako správce sociálních sítí?

Začněte od svého online profilu 

Prvním krokem je určitě vytvoření a hlavně udržování vlastní online identity na reprezentativní úrovni. Vyšperkujte si především svůj LinkedIn, kde přidejte opravdu všechny své reference. Pohrajte si také s vlastními profily na Facebooku a Instagramu. Kdo jiný, než správce sociálních sítí, by měl jít příkladem? V dnešní době je „googlení“ potencionálního uchazeče o zaměstnání naprosto běžnou praxí.  

Kolik stojí hodina práce správce sociálních sítí aneb o jakou si říct hodinovku?

Finance jsou vždycky ožehavé téma. V tomto případě především záleží na formě spolupráce, na které se s klientem či zaměstnavatelem dohodnete. Jinou představu o hodinové sazbě bude mít OSVČ (osoba samostatně výdělečně činná), která musí odvádět daně, platí každý měsíc sociální a zdravotní pojištění a nemá nárok na jakékoliv výhody v podobě dovolené atd. a jiné student VŠ na DPP (dohoda o provedení práce). Nesporným faktem je ale také to, že pokud ve firmě sociální sítě nedělají minimálně 3 lidé, stejně pravděpodobně ani na HPP (hlavní pracovní poměr) nemáte s prací jako je správce sociálních sítí moc šancí užít si nerušenou dovolenou nebo nemocenskou, protože je zkrátka potřeba, abyste byli stále online. Všechny tyto informace určitě využijte při zvažování toho, pro jaký druh pracovního poměru se rozhodnete.

Výše hodinové mzdy  vždycky samozřejmě záleží na vašich zkušenostech a také na tom, jak se umíte prodat a za kolik jste ochotni se do této vůbec práce pouštět. Dobrou zprávou je, že vám můžeme prozradit částky, za které se v ČR různým klientům běžně spravují sociální sítě. Ta špatná je, že toto rozmezí je velmi široké — 100—5500 Kč/hod, a univerzální návod, jak se dostat minimálně na zlatý střed této částky, zkrátka neexistuje. 

Zkuste start-upy nebo facebookové skupiny

Pokud jste úplně na začátku a nemáte vybudované žádné portfolio ani kontakty v tomto oboru, zaměřte se na již zmíněné facebookové skupiny. Tady denně najdete několik příspěvků od lidí, kteří hledají správce sociálních sítí pro různé projekty, což je často skvělá příležitost právě pro začátečníky. Další možností jsou start-upy — nakoukněte třeba na portál Startup.cz, který se zaměřuje na marketingové pracovní nabídky v nově vznikajících firmách nebo agenturách. Zkuste klidně také oslovit konkrétní firmu, která se vám líbí — nikdy nevíte, kdy se na vás usměje štěstí. 

Klaplo to a co dál? 

Povedlo se vám najít klienta a dohodnout se na podmínkách, které vyhovují oběma stranám. Vaše nadšení nezná mezí. Ale co dál? Jaké jsou konkrétní kroky k převzetí správy sítí od klienta? 

Určitě si hned zpočátku vyjasněte očekávání klienta — kolik příspěvků chce sdílet, témata jednotlivých příspěvků, jak bude spolupráce probíhat atd. Všechny tyto body zahrňte do přehledné nabídky, která bude obsahovat také dohodnutou částku. V případě dlouhodobé spolupráce určitě není od věci ji posvětit také rámcovou smlouvou. Poté již přichází na řadu praktická část v podobě tvorby publikačních plánů pro dané sociální sítě (které si také vždy nechte od klienta schvalovat). K tomu budete samozřejmě potřebovat od klienta zřídit přístup do Bussiness Managera a všech sítí, které budete mít na starosti. Pokud budete nastavovat reklamy, určitě dbejte na to, abyste všechny výdaje platili přes klientovu platební kartu. Poslední a závěrečná část jsou pravidelné měsíční reporty. Vždy klientovi přehlednou formou prezentujte svou měsíční práci, výsledky a také plány na následující měsíc.

Při psaní toho článku jsme se inspirovali stejnojmennou přednáškou, kterou jsme pro vás připravili letos na jaře. Záznam přednášky (a také další užitečné přednášky) můžete zhlédnout na našem Youtube kanále. Pokud by vás zajímala prezentace, o které Bára v záznamu mluví, neváhejte nás kontaktovat na emailu verca@grapefruit.cz.

Přejeme vám, ať vám jdou sítě od ruky!