SEO průvodce pro začátečníky

calendar 23. srpna 2023

V dnešní digitální době jsme zvyklí hledat většinu informací na internetu. Od shánění nám nejbližších podniků, přes vyhledávání nejrůznějších recenzí, čtení blogů, zhlédnutí videí, až po samotné online nákupy. Není pak asi překvapující, že na internetu je neskutečné množství webových stránek (agentura Siteefy dokonce vyšla s kalkulacemi, že se denně spustí něco okolo 252 000 nových webových stránek) WOW! Proto, abyste dosáhli viditelnosti a návštěvnosti cílového publika na vaší webové stránce, je nezbytné pochopit základní principy SEO (Search Engine Optimization neboli optimalizace pro vyhledávače).

Co je SEO? 

SEO  (Search Engine Optimization neboli optimalizace pro vyhledávače) je soubor strategií a technik, které se používají k optimalizaci webových stránek a zlepšení jejich viditelnosti ve výsledcích vyhledávačů, jako je Google, Seznam, Bing nebo třeba Yahoo. Cílem SEO je dosáhnout co nejlepší pozice ve výsledcích vyhledávání pro konkrétní klíčová slova a fráze, které jsou relevantní pro obsah webových stránek.

5 zásad pro kvalitní SEO 

1. Analýza klíčových slov

Klíčová slova jsou základem každé SEO strategie. Jsou to slova nebo fráze, které lidé zadávají do vyhledávačů, aby našli relevantní informace. Důkladný průzkum klíčových slov vám umožní identifikovat ty správné a ty pak použít v obsahu vaší webové stránky, ale i pro PPC kampaně. Pozor, nejde jen o to klíčová slova najít, ale především je i kategorizovat, filtrovat a připravit je na použití. Existuje mnoho nástrojů, jako je např. Semrush, Ahrefs, Collabim, které vám s celým procesem pomohou. 

Pokud si nevíte rady, jak na kategorizaci a celkovou analýzu klíčových slov, neváhejte nás kontaktovat

Přehled klíčových slov – nástroj Collabim (zdroj – seoprakticky.cz) 

2. Kvalitní obsah 

Vyhledávače se snaží nabízet uživatelům nejrelevantnější a nejkvalitnější obsah. Proto je důležité vytvářet texty, které jsou informativní, aktuální a odpovídají potřebám vašeho cílového publika. Správné použití klíčových slov na vašem webu je klíčem k tomu, aby byl váš obsah snadno vyhledatelný pro vyhledávače. 

Kromě správného použití klíčových slov je důležité, aby váš obsah splňoval i další aspekty a to v podobě meta titulku a meta popisu (meta description). 

Titulek a popisek jsou totiž dva základní prvky, které mohou výrazně ovlivnit, jak váš obsah vypadá ve výsledcích vyhledávání a zda uživatele přesvědčí, aby na váš odkaz klikli.

  • Meta titulek (Meta title)

Samotný meta titulek představuje v rámci SEO nejdůležitější prvek. Jeho obsah se zobrazuje v hlavičce prohlížeče a vyhledávače ho považují za hlavní název stránky, který se zobrazuje uživatelům ve výsledcích vyhledávání jako odkazový text. Správně zvolený meta titulek by měl obsahovat klíčová slova a fráze relevantní k obsahu stránky. Optimální délka titulku se pohybuje kolem 50–60 znaků včetně mezer.

  • Meta popisek (Meta description)

Meta popis je krátký popis obsahu vaší stránky, který se zobrazuje ve výsledcích vyhledávání pod titulkem. Po titulku je to hned další věc, kterou uživatelé vidí, když hledají dané klíčové slovo. Správně napsaný meta popis by měl být informativní, poutavý a motivovat uživatele k kliknutí na váš odkaz. Měl by obsahovat klíčová slova, která jsou relevantní pro obsah stránky, a zároveň vysvětlovat, co může uživatel na stránce najít.


Ukázka Meta titulku a Meta popisu z vyhledávače Google

3. On-page optimalizace 

On-page optimalizace jde ruku v ruce v kvalitním obsahem a výše zmiňovanými meta descriptions a titulky. On-page optimization označuje totiž všechna opatření, která lze provést přímo na webových stránkách s cílem zlepšit jejich pozici ve vyhledávání. Příkladem může být zlepšení titulků, přehledné URL adresy, spadat sem může i rychlost načtení stránky nebo také propojení interních odkazů na podstránkách vašeho webu (např. zobrazení podobných produktů). 

4. Off-page optimalizace

Abyste dali své webové stránce dostatečnou důvěryhodnost a vyhledávače začli vaši stránku ukazovat, jsou důležité tzv. zpětné odkazy (backlinky). To jsou odkazy z jiných webových stránek na tu vaši. Může jít tedy o sdílení vašich blogů, odkazování na některé informace z vašeho webu, doporučení vašich produktů nebo služeb apod. Zde ale pozor, kvalita odkazujících webových stránek je rozhodující. 

Off-page optimalizace je tedy více náročnější, protože se musíte spolehnout na ochotu dalších lidí, ale výsledky stojí za to. 

5. Mobilní optimalizace 

Nebude asi žádným překvapením, když řekneme, že 55 % webové návštěvnosti jde z mobilních telefonů. Myslete proto na to, abyste optimalizovali webovou stránku i pro mobilní telefony a měli dostatečně responzivní design. Zjednodušte layout stránky (ne vše co je viditelné na počítači musí být nutně i na telefonu), přizpůsobte obrázky, vyhněte se častý pop-upům, zkontrolujte rychlost načítání, použijte dostatečně velké písmo apod. 

Ukázka webu Grapefruit.cz

Základních pravidel SEO je samozřejmě mnohem více, ale tyto body by vám měly poskytnout pevný základ pro porozumění toho, jak funguje optimalizace pro vyhledávače. Není to tedy o žádné manipulaci s algoritmy vyhledávačů, ale spíše o poskytování hodnotného obsahu pro uživatele.

Chcete se do světa SEO ponořit pořádně? Obraťte se na nás a naše SEO specialisty.  

Napište nám

Máte zájem o naše služby? Nebo vás jen zajímá více informací? Zavolejte nám, 777 099 328, nebo nám napište e-mail na info@grapefruit.cz či vyplňte kontaktní formuláře. My se vám obratem ozveme.