TOP 5 světových reklam: Výběr z nejlepších marketingových kampaní všech dob

calendar 21. května 2021

Pojďme se společně podívat, které marketingové kampaně se zapsaly natolik do podvědomí obyčejných smrtelníků i odborníků, že je lze právem nazývat úspěšnými a zařadit tak mezi ty úplně “nejlepší”. My jsme pro vás vybrali pět zástupců takových kampaní.

A co to vlastně znamená vytvořit „úspěšnou marketingovou kampaň”? 

Třeba klidně to, že své potenciální zákazníky rozesmějete, rozpláčete, nebo například inspirujete k nějaké životní změně. Navíc taková kampaň přirozeně přinese úspěch vaší firmě a značce.

1. Dove – Obrazy skutečné krásy (2013)

Jeden z nejznámějších spotů společnosti Dove – Obrazy skutečné krásy odhaluje, jak obrovský rozdíl je mezi tím, jak vidíme sami sebe a tím, jak nás vnímají druzí. Gil Zamora, forenzní kreslíř, který prošel tréninkem FBI, byl společností Dove požádán, aby nakreslil portréty vybraných žen. Každou z účastnic natáčení vypodobnil dvakrát: jednou na základě jejího vlastního popisu a podruhé podle slov, kterými ji popsali jiní lidé. Výsledky byly “ohromující”. Na obrázcích, kde se ženy samy popsaly, byly často osoby o něco méně líbivější a veselejší než na obrázcích, kde je popisoval někdo jiný.

Co si z této kampaně vzít pro marketingové ponaučení? Zatímco většina “beauty” značek se do té doby zaměřovala na to, jak být krásnější, Dove se chytil začínajícího trendu cílícího na přirozenou krásu žen a objevení tzv. “sebelásky”. V této kampani se tak mohla vzhlédnout a najít každá žena jakéhokoliv věku, barvy pleti, vlasů, očí, typu postavy… Kampaň zapůsobila na (nejen) ženské city, ale otevřela i hlubší téma toho, jak se ženy vnímají a jak je vnímá společnost, stejně tak jaké jsou na ženy vyvíjeny tlaky, co se vzhledu týče. Což je téma, které společností ve větší či menší míře rezonuje odpradávna.

2. Coca-Cola – Share a Coke (2011)

Když už má vaše značka vybudované jméno a je všeobecně známá, je těžké vymyslet kampaň, která by byla průlomová a oslovila velkou část publika. Nicméně například tak velké značce, jako je Coca-Cola, se to povedlo. Co tedy Coca-Cola udělala, aby oslovila masy? Zacílila na jednotlivce. Může to znít jako protimluv, ale není. Coca-Cola totiž uvedla křestní jména lidí na každou svou láhev.

Kampaň “Share a Coke” začala v Austrálii v roce 2011, kdy společnost Coca-Cola nechala natisknout 150 nejoblíbenějších jmen v zemi na láhve s oblíbenou černou limonádou. Dál se kampaň rozšířila do USA, kde se začala tisknout křestní jména na přední stranu lahví a plechovek přímo značkovým fontem písma Coca-Coly. Na webových stránkách společnosti Coca-Cola si ostatně můžete doposud objednat lahve s vlastním jménem! 

Tato kampaň Coca-Coly byla zlomová napříč marketingovým a reklamním průmyslem. Mnoho spotřebitelů si získala. Společnost Pepsi dokonce krátce po vydání kampaně Coca-Coly odpověděla svou protikampaní. 

Nicméně Coca-Cole se i tak dostalo náležité pozornosti.

A co bylo hlavní gró této kampaně z marketingového hlediska? Milovníci Coca-Coly jsou i jejími pravidelnými zákazníky a značka se tak plně zaměřila na pocit jedinečnosti každého svého zákazníka a zároveň myšlenky, že je tak trochu součástí velké “Coca-Cola rodiny”. Bylo vzrušující čekat, jaké jméno na Cole vám vypadne z nápojového automatu, nebo jestli zrovna v obchodě budou mít TO vaše jméno. Navíc jména na lahvích podporovala myšlenku názvu kampaně “Share a Coke” (v překladu Sdílej/Rozděl se o Colu) – i když nenajdete na láhvi své jméno, ale například jméno svého kamaráda, můžete mu láhev věnovat a potěšit ho tak malým “Coca-Cola” dárkem. 

3. Always – Like a Girl (2015)

Značka hygienických potřeb pro ženy a dívky Always se s touto reklamní kampaní dotkla svého publika natolik, že stovky milionů lidí si připomínali její poselství i dlouho po jejím skončení. A nebylo to jen tím, že byl níže prezentovaný reklamní spot vysílaný při finále amerického Super Bowlu.

Reklama začíná poukázáním na stigma, které se nese za prohlášením dělat něco “ jako holka”. Tím je často někomu naznačeno, že mu daný sport, či věc, tak úplně nejde. Bohužel z toho ale pak pro mladé dívky vyplývá, že pouze chlapci mohou být ve sportu (a dalších věcech) dobří a mají na něj přirozené nadání. Na konci reklamního spotu však Always zanechává jasné poselství –  dívky jsou ve sportu (a nejen v něm) stejně dobré a schopné jako chlapci. A to i v pubertě, kdy o sobě každý jedinec někdy pochybuje. To je ostatně životní etapa, která je i pro společnost Always a její výrobky zaměřené na dívky a ženy nesmírně důležitá.

Výše zmíněné sdělení kampaně je až do současnosti hlavní myšlenkou značky Always. Stejně tak hastag #likeagirl je v tomto duchu doposud hojně používaný.

A co si z této kampaně odnést jako marketér? Zaměřte se nejen na správné určení svého publika a rozpoznání svých potenciálních klientů, ale i na výzvy, kterým musí denně čelit. A to zejména na ty, které se ztotožňují i s postojem a “duchem” vaší značky.  Zamyslete se nad tím, u jakých témat máte šanci získat největší podporu svých zákazníků a budete společně takříkajíc “táhnout za jeden provaz”. Pak máte vyhráno.

4. KFC – FKC (2018)

Níže uvedená reklamní fotka představuje víc než jen prázdný kyblík od “proklatě dobrého kuřete” z KFC. Ve skutečnosti se tato marketingová kampaň stala jednou z nejkreativnějších “omluvných” kampaní všech dob! 

V únoru 2018 totiž došly v KFC ve Velké Británii kuřata. Ano, čtete správně – společnosti, která vlastní řetězec restaurací zaměřujících se na prodej smažených kuřat, došla kuřata. Nestává se to každý den, že by nějaký podnik narazil na tak bizarní PR krizi, kterou musí řešit. Tudíž když se tak stalo, všichni přirozeně napjatě očekávali, jak se s tímto problémem značka KFC popasuje. No a KFC to zvládlo více než skvěle!

S pomocí kreativní agentury Mother London vydalo KFC celostránkovou “reklamu” v britských novinách Metro, přičemž stačilo “jen” upravit tři slavná písmena v názvu a omluvná kampaň byla na světě. Tedy ze známého “KFC” došlo přesmyčkou k vytvoření zkratky “FCK”, neboli F*ck. Asi většina z nás ví, i bez překladu, co tato tři písmenka znamenají. Prostě – “Dop*dele, to je ale trapas!” jako by chtělo KFC svým zákazníkům vzkázat. Byla to tedy velmi explicitní reakce na nedostatek kuřat, to se musí přiznat. Společnosti KFC se však touto kampaní povedlo omluvit neomluvitelné.

No a co z toho plyne pro marketing? Není nad starou dobrou omluvu, když je na místě. Na to není žádná společnost příliš velká, ani malá. A když si navíc umíte ze sebe udělat legraci jako KFC, máte rozhodně body navíc! Možná že z takové šlamastiky nakonec vyjdete jako vítězové. Aneb všechno zlé je pro něco dobré!

5. Google – Year in Search 2018 (2019)

V posledních letech společnost Google každoročně publikuje video obsahující klíčové fráze, které lidé během roku na Googlu hledali. Tato videa jsou mezi lidmi velmi oblíbená, protože každý z nás je tak trochu “voyér” a takto může snadno nahlédnout pod pokličku myšlení lidí na celém světě. 

Nicméně pojďme si ukázat video, které shrnuje vyhledávání v roce 2018. Výkonný ředitel společnosti Google Sundar Pichai prohlásil, že: „V roce 2018, který byl rokem plným vzestupů a pádů, lidé hledali hesla obsahující slovíčko “dobré/á/ý” více než kdykoli předtím.” Toto video by si měl pustit každý, kdo má špatnou náladu. Zahřeje vás u srdce. Dá vám naději. A budete se aspoň na chvíli chtít s Googlem (s)kamarádit.

A poučení pro nás pro všechny? “Dobra” nikdy není dost, ani v marketingu, ani v životě.

Doufáme, že vás článek o úspěšných marketingových kampaních inspiroval, pobavil a třeba i zlepšil den. Pokud byste měli zájem s námi v Grapefruitu páchat “dobro” a tvořit ty nejlepší marketingové kampaně, tak se na nás neváhejte obrátit. 🙂

Skvělé marketingové kampaně najdete i u nás v Grapefruit.cz

Tak neváhejte a obraťte se na nás

Chci poradit!

Napište nám

Máte zájem o naše služby? Nebo vás jen zajímá více informací? Zavolejte nám, 777 099 328, nebo nám napište e-mail na info@grapefruit.cz či vyplňte kontaktní formuláře. My se vám obratem ozveme.