Zachycení okamžiku: Umění a síla real-time marketingu
Real-time marketing – slyšeli jste o něm? Jednoduchý a přitom tolik efektivní způsob, jak se jako značka dostat více do povědomí, sklouznout se na vlně trendu a přidat do marketingové strategie trochu té šťávy.
Co real-time marketing je, čím se vyznačuje a jak ho můžete začít využívat i vy? Přinášíme vám příklady z praxe, důvody, proč je real-time marketing natolik efektivní, čím se vyznačuje a další řadu informací, které byste si neměli nechat ujít.
Co je real-time marketing?
Real-time marketing by se mohl přeložit jako marketing v reálném čase. Název tedy sám o sobě napovídá, že jde o okamžitou reakci firmy na aktuální události, trendy, zpětné vazby od zákazníků a další. Tento typ marketingu se rozmohl především díky sociálním sítím a možnosti okamžitě reagovat na současné dění. Cílem je zaujmout cílovou skupinu, zapojit ji do konverzace a získat tak konkurenční výhodu.
Hlavní znaky real-time marketingu
- Potenciál virálního šíření: Dobře povedená reakce na aktuální dění má velký potenciál, aby se začala virálně šířit. Navíc pokud se jedná o téma, které hýbe celou společností, může se vám povést zaujmout i lidi mimo vaši cílovou skupinu a tím případně můžete svou „základnu” rozšířit.
- Rychlá reakce na místní či světové události: Vše je o rychlosti. Pokud nestihnete zareagovat včas a nějaký trend vám projde mezi prsty, počkejte si na další příležitost. Pozdější reakce by mohla mít spíše opačný efekt.
- Vyskytuje se především online na sociálních sítích: Jak už jsme zmínili, real-time marketing se začal projevovat hlavně díky sociálním sítím. Ty totiž poskytují ideální příležitost ke sdílení aktuálního dění a jeho okamžitému šíření.
- Cíl – získání pozornosti: Je třeba mít na paměti, že vše není jen o prodeji. Ten se sice díky této iniciativě může zvednout, nicméně prvotní a hlavní cíl je přitáhnout pozornost zákazníků.
Jednou z hlavních výhod real-time marketingu je jeho schopnost vyvolat u zákazníků emoce. Když budete jako firma rychle a chytře reagovat na aktuální události, zákazníci získají pocit, že se zajímáte o to, co se děje, a že jdete s dobou. To vytváří důvěru, loajalitu a pozitivní vnímání značky.
Sledování dění
Správně jste pochopili, že k tomu, abyste mohli využívat real-time marketingu, musíte sledovat , co se zrovna děje a co je trendy. Abyste si ušetřili práci, přinášíme vám 3 tipy, jak si proces? usnadnit.
- Nastavte si upozornění na Google. Ať už se vaše firma zabývá čímkoliv, na Google se meze nekladou. Jakmile si upozornění nastavíte, budou vám chodit emaily s novinkami z vašeho oboru, díky čemuž získáte skvělý přehled.
- Sledujte profily, které jsou postavené na principu real-time marketingu – např. profil Tomáše Břínka TMBK, Babblebam, whitepeoplehumor, memezar… Pro všeobecný přehled doporučujeme sledovat i zpracovajské profily jako je – bbcnews, ct24zive, seznamzpravy a další.
- Sledujte účty vašich konkurentů. I tam můžete čerpat inspiraci a případně reagovat na jejich marketing.
Real-time marketing v praxi
Existuje několik příkladů úspěšného real-time marketingu, které si získaly velkou pozornost. Možná si na některé vzpomenete i vy, pro první příklad totiž nemusíme jít daleko.
Vzpomínáte si na uveřejnění portrétů/poštovních známek nově zvoleného prezidenta Petra Pavla? Přesně tato kampaň je skvělým příkladem real-time marketingu. Podívejte se, jak toho využily značky.
Firma Liftago, která nabízí taxi službu a přepravu zásilek, na sebe nenechala s reakcí dlouho čekat. Vytvořili obdobný příspěvek, ve kterém hraje hlavní roli jejich auto a barvy reflektující jejich hodnoty.
Česká firma Glami.cz je online platforma, která slouží jako vyhledávač módy a oblečení z různých e-shopů. Na kampaň Petra Pavla zareagovali trefně a vtipně. Využili stejného vizuálu a originálního pojmenování barev.
Technologická firma Solidpixels zase použila svoji brandovou barvu s portrétem prezidenta, kterou pojmenovala jako Solidní modř.
Příklad ze světa
Světové značky jsou v real-time marketingu naprostí profíci. Celosvětově proslulý Nike využil příležitosti v roce 2012 a v reakci na Olympijské hry vytvořili kampaň #findyourgreatness. V kampani, kterou jenom na Youtube vidělo přes 9,5 milionů lidí, reagovali na výkony sportovců a motivovali fanoušky k dosažení a definování jejich vlastního úspěchu. Schválně se podívejte sami.
Pokud sledujete známý Super Bowl National Football League v americkém fotbalu, který se koná každoročně, neunikl vám jejich výpadek elektřiny v roce 2013. Do pár minut se na Twitteru objevil tweet od firmy Oreo, který se stal okamžitě virálním.
Upozornění na závěr
Ač je real-time marketing skvělou příležitostí a strategií, je třeba myslet i na to, že ne vždy se vám může povést. Nevhodnou formulací v příspěvku můžete silně poškodit jméno značky. Neznamená tedy, že když něco sdílejí všichni, musíte se nutně přidat i vy. Vždy je třeba se zamyslet, zda to k vaší společnosti sedí a zda kampaň není nijak ofensivní. Příkladem mohou být reakce na společenská témata jako jsou LGBTQ+, Black Lives Matter, #Metoo a další.
Například reklama Pepsi se světoznámou Kendall Jenner, která znehodnocuje Black Lives Matter protesty a policejní brutalitu vůči protestantům. Reklama byla silně kritizována za bagatelizaci vážného problému, kdy topmodelka v reklamě nabízí na usmířenou Pepsi plechovku a tím vyřeší celý problém. Předtím než tedy něco vypustíte do světa, dobře si promyslete, zda je vaše reakce vhodná a jestli nenadělá více starostí než radostí.
Přejeme vám co nejvíce úspěšných reakcí a využití real-time marketingu na maximum. Pokud byste ho rádi zařadili do své marketingové strategie, neváhejte nás kontaktovat. Rádi vám s tím pomůžeme.